Watersporters in Italië en Portugal in problemen met ICP, beslag dreigt

Vanaf begin september 2020 zijn een 16-tal watersporters in (met name) Italië in grote problemen gekomen met hun ICP (International Certificate for Pleasure craft). Het ICP wordt uitgegeven door het Watersportverbond op basis van een convenant met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het was lange tijd een voldoende document waar de Italiaanse autoriteiten genoegen mee namen, maar dat is nu ineens anders. Ook Portugal accepteert het ICP niet meer en Spanje lijkt te volgen.

Er zijn momenteel 16 Nederlandse jachten in Italië in beslag genomen omdat de Guardia di Finanza stelt dat jachten met een lengte van meer dan 10 meter moeten kunnen aantonen dat zij met recht de Nederlandse vlag mogen voeren. Het lijkt een beetje op de vroegere problemen rond de Franse vlaggenbrief. Het ministerie heeft bij Italië aangedrongen op het treffen van een regeling, maar of dat de zaak snel in beweging brengt is de vraag.

Het ICP kent sinds 2018 de begeleidende opdruk dat het ICP niet het recht geeft om onder Nederlandse vlag te varen. Het lijkt er op dat men in het buitenland met name op dat aspect reageert.

Varen met een ICP onder Nederlandse vlag is daarmee niet verboden of illegaal, maar wie in deze landen niet voor deze onaangename verrassing wil komen te staan zal registratie via het Kadaster moeten aanvragen. Die registratie kan namelijk leiden tot de afgifte van een Zeebrief en dat is wel voldoende. De Kadaster registratie is met nogal veel formaliteiten omgeven, zoals het kunnen tonen van de nodige originele stukken. En voor een schip dat in het buitenland aan de ketting ligt kan het brandmerken alleen worden verricht door een medewerker van het Kadaster die daarvoor dan een lange reis moet ondernemen.

Over de reden van deze plotseling gewijzigde aanpak bestaat nog onduidelijkheid. Er is ook niet vooraf gewaarschuwd. Mogelijk speelt hier mee dat er ook veel niet-Nederlanders het in Nederland het aan hen verstrekte ICP gebruiken voor jachten die feitelijk Portugees of Italiaans zijn. Ook een buitenlander kan namelijk een Nederlands ICP aanvragen. Het lijkt er op dat die watersporters daarmee de lokale veiligheids- en uitrustingseisen hebben willen omzeilen en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Italië eist voor schepen boven de 10 meter de Kadastrale registratie. Als een schip aldaar aan de ketting ligt dan is het niet eenvoudig om dat even alsnog te regelen. De waarde van het ICP daalt dus sterk. Wees gewaarschuwd.

Met vriendelijke groet,

Jan de Meester

Nieuwsuur: Nederlands vaardocument gebruikt bij grootschalige drugssmokkel

WV Arne      


De haven Cleanup

Af en toe maken wij, als havenmeesters bijzondere dingen mee. Vandaag was weer zo’n dag. Twee jonge gastjes, ik schat ze rond de 10 jaar oud, kwamen bij het Havenkantoor van Middelburg een
vuilniszak vragen. Met z’n tweeën hebben ze de hele haven schoongemaakt en opgeruimd in hun Zodiacje. Chapeau voor deze jonge heren, daar kunnen we met z’n allen een voorbeeld aan nemen!



Wind- en stormwaarschuwingen voor kust en ruime binnenwateren
Wind- en stormwaarschuwingen voor de Noordzeedistricten
Meteox.com
Stichting Commissie Watersport Opleidingen

Jeugdzeilen WV Arne werkt samen met zeilschool "Het Veerse Gat"

Zeilschool Het Veerse Gat

KNRM nieuws

Nieuws Kustwacht Nederland

Watersportverbond
Varen doe je samen
Waterrecreatie Nederland
Waterschap Scheldestromen
Jachtwerf Oostwatering
Restaurant Fine Veere
Watersport Vereniging Arne - Sfeer foto's
Watersport Vereniging Arne - Sfeer foto's
Watersport Vereniging Arne - Sfeer foto's
Watersport Vereniging Arne - Sfeer foto's

WV Arne!

Op de hoogte blijven van Watersport vereniging Arne

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.