Vanaf begin september 2020 zijn een 16-tal watersporters in (met name) Italië in grote problemen gekomen met hun ICP (International Certificate for Pleasure craft). Het ICP wordt uitgegeven door het Watersportverbond op basis van een convenant met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het was lange tijd een voldoende document waar de Italiaanse autoriteiten genoegen mee namen, maar dat is nu ineens anders. Ook Portugal accepteert het ICP niet meer en Spanje lijkt te volgen.
Er zijn momenteel 16 Nederlandse jachten in Italië in beslag genomen omdat de Guardia di Finanza stelt dat jachten met een lengte van meer dan 10 meter moeten kunnen aantonen dat zij met recht de Nederlandse vlag mogen voeren. Het lijkt een beetje op de vroegere problemen rond de Franse vlaggenbrief. Het ministerie heeft bij Italië aangedrongen op het treffen van een regeling, maar of dat de zaak snel in beweging brengt is de vraag.
Het ICP kent sinds 2018 de begeleidende opdruk dat het ICP niet het recht geeft om onder Nederlandse vlag te varen. Het lijkt er op dat men in het buitenland met name op dat aspect reageert.
Varen met een ICP onder Nederlandse vlag is daarmee niet verboden of illegaal, maar wie in deze landen niet voor deze onaangename verrassing wil komen te staan zal registratie via het Kadaster moeten aanvragen. Die registratie kan namelijk leiden tot de afgifte van een Zeebrief en dat is wel voldoende. De Kadaster registratie is met nogal veel formaliteiten omgeven, zoals het kunnen tonen van de nodige originele stukken. En voor een schip dat in het buitenland aan de ketting ligt kan het brandmerken alleen worden verricht door een medewerker van het Kadaster die daarvoor dan een lange reis moet ondernemen.
Over de reden van deze plotseling gewijzigde aanpak bestaat nog onduidelijkheid. Er is ook niet vooraf gewaarschuwd. Mogelijk speelt hier mee dat er ook veel niet-Nederlanders het in Nederland het aan hen verstrekte ICP gebruiken voor jachten die feitelijk Portugees of Italiaans zijn. Ook een buitenlander kan namelijk een Nederlands ICP aanvragen. Het lijkt er op dat die watersporters daarmee de lokale veiligheids- en uitrustingseisen hebben willen omzeilen en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Italië eist voor schepen boven de 10 meter de Kadastrale registratie. Als een schip aldaar aan de ketting ligt dan is het niet eenvoudig om dat even alsnog te regelen. De waarde van het ICP daalt dus sterk. Wees gewaarschuwd.
Met vriendelijke groet,
Jan de Meester

Nieuwsuur: Nederlands vaardocument gebruikt bij grootschalige drugssmokkel

- Rijksoverheid – Welke documenten heb ik nodig als ik met mijn pleziervaartuig in het buitenland wil varen?
- Yacht registration in the Netherlands
- Watersportverbond – Varen in het buitenland
- KNMC – Internationaal Certificaat Pleziervaart (ICP)
