Prince of Tides zeilde de Duotocht van 2018

Na de succesvolle deelname in 2017 zat er dit jaar geen mogelijkheid tot prolongatie in. Het instellen van de Lodewijk Sandkuijl leerstoel bij de universiteit in Groningen op woensdag 19 september verhinderde dat. Verder had Willem van Veen helaas geen tijd om dit jaar mee te varen als maat. Niet getreurd en ingeschreven voor de Light versie samen met Willem van Loon.

De boot op dinsdag 20 september bij de Jachtwerf Oostwatering laten afspuiten, de meeste boodschappen gedaan en de boeuf bourguignon klaar gemaakt op donderdag. Vrijdag de laatste boodschappen en door Willem opgehaald om naar de boot te gaan. De afgelopen dagen was het “stormachtig” en ook voor vandaag staat er een stevige wind voorspeld. We brengen onze spullen aan boord en varen af richting Middelburg. We halen, met wat toeren verhogen in verband met de stevige tegenwind, de geplande Blauwe golf naar Vlissingen. Daar meren we in de haven af langs de steiger, melden ons wat later bij het clubhuis om de Track&Trace in ontvangst te nemen. We verschijnen al snel op de site dus het werkt. Even na vieren gaan we naar het terras om de Light bemanningen te begroeten. Om vijf uur begint Sal met de briefing, terwijl Willem en ik ons avondmaaltje verorberen. We mogen, net zoals de woensdag gestarte groep, niet de Westerschelde en/of Noordzee op en moeten vijf  uit de lijst van tien verplichte havens/vaargeulen doen. Voor zessen mogen we al losgooien, maar de Blauwe golf start pas om 18.42 uur. Met de Bikolo langszij wachten we voor de brug. John besluit de genua te strijken en een fok te monteren op de rolinstallatie. Het gezicht van Jan Willem toen hij de (kleine) fok zag, sprak boekdelen!!

We varen samen met Sol, Le Petit Bandito, Krullevaer, Bikolo op de Blauwe golf door de bruggen en door sluis in Veere. Daar blijft Sol liggen en we gaan richting Oranjeplaat onder gereefd grootzeil en de werkfok. Het ene moment staat er makkelijk hanteerbare wind en het volgende moment blaast het ruim 35 knopen volgens de meter. Vlak voor de haven van Oranjeplaat blijkt de dieptemeter op “feet” in plaats van meters te staan en onduidelijk is of de dieptemeter het water onder het kiel of totale waterdiepte aangeeft. Het kanaaltje naar Oranjeplaat lijkt bezeilbaar in beide richtingen en na het strijken van de fok varen we de geul in. De wind draait soms volledig rond en de giek weet mijn bril te raken. Als eerste liggen we aan de steiger om 21.10 uur en daarna volgen Krullevaer en Bikolo. Het geultje weer uit gekomen zonder de grond te raken en tegen de klok een rondje om Zandkreekplaat (en de Bastiaan de Langeplaat). Krullevaer gaat met de klok mee maar heeft het daardoor moeilijker in de Schenge.

Op naar de Zandkreeksluis voordat de brug niet meer bediend wordt in verband met de windsterkte. Voor ons uit vaart een andere boot, vermoedelijk Le Petit Bandito. Alleen door de sluis en op naar de Dortsman. Willem aan het roer en ik beneden om aanwijzingen te geven over de koers naar de volgende boei. Af en toe hard roepen om boven de wind uit te komen! Niet alle boeien worden door Willem gezien. Zonder problemen komen we zaterdag ochtend vroeg de geul rond 1.15 uur uit en gaan naar Gorrishoek.

Voor het eerst dat we daar zijn en dus zaklantaarn hard nodig om de boel te verkennen. We hebben problemen met het aanleggen. Een aantal keren blijft de lijn niet hangen achter de kikker en waaien we weer weg. Als we liggen komt Le Petit Bandito binnen varen. Zij zijn al in Yerseke geweest. Wij vertrekken eerder naar de Pietermankreek met Le Petit Bandito in de achtervolging. Ze halen ons net niet in voor het einde van de kreek. Zij kruisen in de kreek terug. Wij steken de plaat over naar de Zilverpunt en kruisen in breder water terug. Desondanks is Le Petit Bandito eerder bij de kruising. Post Wemeldinge meldt dat verwacht wordt dat de wind om vier uur gaat afnemen. De wind begint echter al om twee uur minder te worden. Wij steken kruisend de plaat over naar Yerseke en meren daar af in de Vissers­haven (4.45 uur). Na tien minuten en het wisselen van werkfok naar high aspect varen we af naar Sas van Goes.

Willem gaat even slapen en ik meer op het zeil af bij de Sas. Tot mijn verbazing komt Le Petit Bandito na ons binnen en meert af. Langs de steiger gang maken en vervolgens het grootzeil hijsend, vaar ik weer af. De high aspect bij en op naar Kats. Daar komt Willem weer boven bij het binnenvaren en meren we af achter het werkschip Roggeplaat van de Provincie Zeeland. Le Petit Bandito volgt al snel.

Door naar Colijnsplaat. Ik bel naar de Centrale bediening in Vlissingen voor een doorvaarthoogte van de Zeelandbrug: 15 meter. Dat is te weinig voor ons en we varen naar de basculebrug. Daar aange­komen is de doorvaarthoogte nog steeds 15 meter. Het water wil door de stevige wind van de laatste dagen niet echt zakken. Gelukkig kunnen we snel door de brug en kruisen naar Colijnsplaat, waar we Le Petit Bandito en Bikolo voor ons zien binnenvaren. Even na 8.30 uur hebben we weer punten binnen. Bikolo gaat tegen de klok in om de Vuilbaard. Wij gaan door de Schaar van Colijnsplaat naar de betonhaven, terwijl ik een dutje doe. Willem roept me als we de Betonhaven invaren (9.50 uur). Na tien minuten wachten gaan we de toegangsgeul weer kruisend uit. We komen tot onze verbazing  bij de kop van de Vuilbaard de Bikolo weer tegen. Zij gaan nu op Colijnsplaat aan. Wij gaan door naar de Geul van de Roompot. Bij het doorsteken naar Burghsluis varen we vlak langs de gele tonnen van het spergebied. We stoten twee keer op de zandbank. Dat doen we een volgende keer met deze waterstand en wind(-richting) niet meer!

In Burghsluis meren we af rond 12 uur en melden ons even bij de havenmeester. Hij heeft er geen problemen mee dat we daar liggen en zo weer door gaan. Kort daarna komt de Pinta binnen, maar dan vanuit de richting Zierikzee. Wij verdwijnen juist vervolgens in die richting voor de punten. De Pinta komt ons achterna maar gaat direct door naar Stavenisse. We zeilen het havenkanaal van Zierikzee in en meren vlak na de sluis af aan het remmingswerk. We verwisselen snel de high aspect voor genua II.

Hard varend op de motor terug naar de haveningang om op tijd te zijn voor de bediening van de basculebrug in de Zeelandbrug. Na de brug snel door en met deze waterstand kunnen we Stavenisse in. Gaan we ook doen en we meren achter de Zilte Swing af.

Als we het havenkanaal uitkomen omstreeks 15 uur komt de Fairwind net naar binnen. Het is nog vroeg in de middag en nu al terug naar het Veerse meer is niet zinvol. We gaan naar de Grevelingen! Wel een paar keer zitten hoofdrekenen of het wel haalbaar is. Hoe laat moeten we de sluis bij Bruinisse weer verlaten om op tijd in Veere te zijn?? Bij de sluis aangekomen zijn we net op tijd met aanroe­pen, anders was de andere kant eerst aan de beurt geweest.

Na de sluis zeil zetten en via de Hals naar Ouddorp. Willem doet snel een tukkie. Voor ons uit vaart een zeilboot naar Ouddorp, zal vast ook een deelnemer van de duotocht zijn. Als we om 18.25 uur de haven in­varen blijkt het de Tramontana te zijn.

Waarom zijn we eigenlijk naar Ouddorp gegaan? We hebben door  Stavenisse aan te lopen al voldaan aan de vijf verplichte opdrachten! Ouddorp had dus kunnen vervallen aangezien het geen punten kan opleveren.

Na het zetten van een cup of soupe volgen we hen kruisend naar de Middelplaat. We draaien het rondje met de klok mee en gaan Tramontana achterna richting Brouwershaven. Ik maak ondertussen een warme maaltijd klaar. De wind zakt in en bij het havenkanaal van Brouwershaven aangekomen rond 21 uur besluiten we niet naar binnen te gaan maar “te vluchten” naar het Veerse meer. Rustig dobberend gaan we kruisend op Bruinisse aan en de wind keert gelukkig weer een beetje terug maar draait wel regelmatig. We moeten een slagje maken om achter de havenlichten te komen om de motor te mogen bijzetten. De sluis geeft geen problemen afgezien dat het even duurt dat ze reageren op een oproep. In de sluis vraag ik aan Willem of het nog regent: ik voel het niet meer maar het regent wel!

Tot ons geluk is het rak door het Zijpe naar de Keeten bezeild en kunnen we een tijdje later over de platen scharrelen richting Kats om vervolgens de ingang van de Zandkreek makkelijk te bezeilen. Ruime wind naar de sluis en weer meerdere keren moeten oproepen voor een reactie.

Na de sluis hijsen we de zeilen weer en ik ga slapen. Willem maakt me voor Veere wakker om daar het Vaarwater langs Kamperland te gaan bezeilen. Helaas begint dat al bij het Arneplaatje dus besluiten we naar de Dam te varen en daar het vaarwater op te zoeken (om Veerse meer 100 gedraaid). Vervolgens gaan we met inzakkende wind terug kruisen naar het Arneplaatje. Bij de Schotsman lopen we aan de grond en het kleine beetje snelheid is weg. Met de spinakerboom ons los geduwd en snelheid proberen te geven. We zien steeds meer deelnemers zeilen, waaronder Fairwind uit Oranjeplaat. Na het bezeilen van het Vaarwater van Kamperland  (9.30 uur) achtervolgen we ze naar de haven van Kamperland en ze maken de ligplaats net vrij als wij er aankomen. De haven weer uit en naar de sluis van Veere dobberen. We gaan de Blauwe golf van 12.37 uur halen!! Bij het havenkanaal aangekomen zien we daar Sol, Fairwind, Tramontana en Sigmund weer terug.

Na de sluis ligt de Krullevaer langs een steiger. Ik roep en Jasper komt met een hoofdlamp op naar buiten. Ik verwacht dat hij problemen heeft met de motor maar dat is niet zo. Al snel komt hij achter ons aanvaren naar Middelburg. In Middelburg ligt Le Petit Bandito voor de brug te wachten. We moeten nog even wachten op de brugbediening en krijgen Sigmund langszij. Het regent dus wordt het geen eerste biertje met bemanningen van andere boten tijdens het wachten, maar iedereen duikt de kajuit in om bijvoorbeeld de afwas te doen. De brugbediening verloopt goed en netjes op tijd schuiven we de haven van de Schelde in. We meren af langszij de Fairwind bij de dieselpomp. Leveren  de Track&Trace en de lijst ondertekend in bij de organisatie. Het zit erop en nu wachten op de uitslag. Gelet op het weer geen borrels in de kuip maar bijpraten in het clubhuis. Dat wordt wederom erg gezellig met de bemanning  en hun partners van de Bikolo, Sigmund en Krullevaer.

NB van Willem:

Dit was mijn eerste Duotocht en toen we aan het begin het kanaal bij Veere uitvoeren had ik mijn bedenkingen, met zulk weer kun je beter bij de openhaard met een goed glas wijn een erfenisje verdelen. Maar dat veranderde toch vrij snel toen we met een fikse vaart over het Veerse meer richting Oranjeplaat zeilden. Je vergeet alle ellende als je daar op het voordek staat te zoeken naar de tonnetjes van het geultje naar de haven. Ook daarna als we het geultje weer uitvaren en het kroontonnetje zoeken om niet te vroeg de Schenge in te draaien ben je zo geconcentreerd bezig dat je de regen en harde wind vergeet. Na het rondje Zandkreek- en Bastiaan de Langeplaat als we richting Zandkreeksluis zeilen wordt de regen weer merkbaar maar aangezien ik er nu aan gewend ben voelt het minder erg aan. In het donker door de Dortsman was voor mij een hele ervaring, maar wel een mooie, achteraf, met zo’n gang door een smal blind geultje te zeilen op aanwijzingen van beneden is een geweldige ervaring. Je moet geheel op je maat vertrouwen dat hij de goede aanwijzingen geeft en zelf zit je bij tijd en wijlen te zoeken naar tonnen waarvan je er af en toe maar één ziet. Je bent zo geconcentreerd bezig om de positie ten opzichte van de lichten en verlichting op de wal in te schatten dat het je  een geweldig gevoel geeft als je heelhuids de Dortsman uit komt en naar het volgende punt gaat.

Deze hele nacht stond zo ongeveer in het teken van navigeren door blinde geulen. Een onverlicht Gorrishoek binnenlopen, de onverlichte Pietermankreek en over de platen en door het Lodijcksegat, daarna over de platen naar Yerseke. Als we daarna vertrekken richting Goese Sas en ik een poosje ga slapen voelt dat heerlijk aan. Na het Sas word ik wakker even voor we haven Kats binnen lopen, het begint ook al weer licht te worden. De tocht naar Colijnsplaat loopt anders dan gedacht doordat we niet onder de brug door kunnen moeten we een omweg naar de klap maken en daarna weer terug naar Colijnsplaat. Na Colijnsplaat lopen we met een lekker gangetje richting betonhaven hier het heen en weer kruisen om onze 10 minuten vol te maken, die zijn sneller om als gedacht en we kunnen op weg naar Burghsluis. Onderweg bruinvissen gespot, dat was een mooi moment, daarna door het Oliegeultje waar we 2 keren raakten wat geen prettig gevoel gaf maar we bleven niet steken en konden door naar Burghsluis.

Hierna naar Zierikzee en ook weer even vastgemaakt voor de tijdsregistratie. Toen rap weer naar buiten om de brug te halen om naar Stavenisse te zeilen. Het liep allemaal uit de kunst. Voor mij leek het of het voorop gesteld schema was wat we precies volgens planning volgden. Het liep allemaal gesmeerd zelfs naar de Grevelingen waar ’s avonds de wind weg viel en we maar langzaam vooruit kwamen dat bij mij even de gedachte boven kwam dat we niet op tijd op het Veerse meer terug zouden zijn. Maar gelukkig kregen we in het Keeten en op de Oosterschelde meer wind waardoor alles bezeild was incluis de Zandkreek. Het liep als een zonnetje. Door de sluis op het Veerse meer ging het wat langzamer door dat we daar meer luwte hadden van de bomen en dijken. Toch hadden we nog tijd om hier ook wat punten te verzamelen. Bijna werd dit teniet gedaan doordat ik vergat dat het Vaarwater langs Kamperland al bij het Arne plaatje begint en niet bij Veere, waardoor we een heel stuk meer hebben moeten zeilen bij een afnemende wind. Maar toch is het nog ternauwernood gelukt om het gestelde plan om het vaarwater te varen en de haven van Kamperland aan te doen. We konden mooi aansluiten bij de andere schepen voor de sluis van Veere om gezamenlijk naar Middelburg te varen

Deze hele tocht is een geweldige mooie ervaring geweest.

Maarten Sjouke & Willem van Loon.

 

Watersport Vereniging Arne - Sfeer foto's
Watersport Vereniging Arne - Sfeer foto's
Watersport Vereniging Arne - Sfeer foto's
Watersport Vereniging Arne - Sfeer foto's

WV Arne!

Op de hoogte blijven van Watersport vereniging Arne

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.